Namasté, mooi Mens

Gaslighting en hoogsensitieve persoon (HSP) zien er misschien niet standaard uit 

alsof ze hand in hand gaan, maar in werkelijkheid zijn ze dat helaas vaak wel. 

Herstellen van gasligthing is mogelijk voor een hoogsensitief persoon. 

Het is van groot belang als je slachtoffer bent geworden van deze vorm van psychisch misbruik. 

Hoogsensitieve mensen en empaten zijn vatbaarder voor gaslighting 

omdat ze zichzelf en hun intuïtie niet vertrouwen. 

Ze twijfelen aan hun eigen perspectief, zelfs als ze voelen dat er iets mis is. 

Leren hun intuïtie aan te scherpen, hun eigen emoties te reguleren en te omarmen wie ze zijn, 

zijn enkele hoekstenen voor het herstel van gaslighting en bescherming.

Karma

Heb je wel eens gehoord van de term 'gaslighting'?

Gaslighting is een vorm van psychologische manipulatie die probeert zaden van twijfel in de geest van een persoon te zaaien, waardoor ze hun eigen geestelijke gezondheid in twijfel trekken.


Een hoogsensitief persoon is bijzonder kwetsbaar voor gaslighting, omdat ze eerder geneigd zijn zichzelf in vraag te stellen.


Als je gaslighting ervaart, zijn er stappen die u kunt nemen om jezelf te helpen. Hier ga ik in op het herstel en de bescherming van gaslighting als hoogsensitief persoon.

Oorsprong van de term gaslighting 

De term gaslighting werd oorspronkelijk bedacht in de jaren 1930 door een toneelschrijver genaamd Patrick Hamilton. De term is afgeleid van zijn populaire toneelstuk Gaslight, waarin een man probeert zijn vrouw gek te maken door haar omgeving te manipuleren en haar ervan te overtuigen dat ze gek aan het worden is.


De psychologische thriller werd verfilmd in 1944, met Ingrid Bergman en Charles Boyer in de hoofdrol. In de film speelt Bergman een vrouw die langzaam tot waanzin wordt gedreven door haar man. Hij houdt vol dat het spookt in haar huis en dat ze dingen ziet die er niet echt zijn.


De term 'gaslighting' wordt breed gebruikt om elke situatie te beschrijven waarin iemand wordt gedwongen te twijfelen aan zijn eigen geestelijke gezondheid of perceptie van de werkelijkheid. 


Gaslighting kan een uiterst effectieve vorm van manipulatie zijn, omdat het ervoor zorgt dat het slachtoffer zijn eigen oordeel in twijfel trekt en ervoor zorgt dat hij zich minder snel uitspreekt tegen de misbruiker.


In wezen is gaslighting een vorm van psychologisch misbruik en psychologische manipulatie waardoor het slachtoffer zijn eigen geheugen, perceptie en gezond verstand in twijfel trekt. Met kennis, inzichten en ondersteuning is gaslighting herstel gelukkig mogelijk.

Gaslighting en de hoogsensitieve persoon 

Er zijn veel redenen waarom hoogsensitieve personen vatbaarder zijn voor gaslighting, maar een van de meest voorkomende is dat ze zichzelf niet vertrouwen.


Omdat hoogsensitieve mensen anders in elkaar zitten en de neiging hebben dingen anders te zien en te voelen dan andere mensen, hebben ze hun hele leven het gevoel gekregen dat ze "overreageren" of op een twijfelachtige manier handelen. 


Van jongs af aan hebben ze door de mening van anderen het gevoel gekregen dat er iets mis met hen is. Als je een hoogsensitief persoon bent, heb je de neiging jezelf snel te wantrouwen. U kunt het gevoel hebben dat uw gevoelens nooit geldig zijn.


Zoals je weet, is een hoogsensitief persoon zich erg bewust van zijn gevoelens en de gevoelens van de mensen om hem heen. Ze zijn ook afgestemd op hun omgeving en merken subtiliteiten op die anderen misschien missen. 


Omdat ze echter een minderheid vormen in de samenleving en vaak te horen krijgen dat ze 'te dit' of 'te dat' zijn, hebben veel hoogsensitieve mensen nooit geleerd om op hun intuïtie te vertrouwen. 


Hoewel ze zoveel signalen van de mensen om hen heen waarnemen, hebben ze hun scherpe intuïtie niet verfijnd en gebruiken ze deze niet als een kracht. Aan de andere kant, als ze dingen zien of voelen die anderen niet zien, vragen ze zich af of ze zich 'dingen verbeelden'.


... Waarom zijn ze vatbaarder?

Als je een hoogsensitief persoon bent, heb je misschien ook moeite met het reguleren van je emoties, waardoor je aan jezelf gaat twijfelen. Doordat je constant gebombardeerd wordt met prikkels, is je toestand vaak verstoord en weet je nooit hoe je zult reageren. Het kan zijn dat je de ene dag in orde bent en de volgende dag een sterke reactie op hetzelfde hebt. Soms is het moeilijk te zeggen of het een traumareactie of onderdrukking van emoties is.


Hoogsensitieve mensen zijn ook meer geneigd dingen persoonlijk op te vatten en na te denken over interpersoonlijke uitdagingen. Hierdoor zijn ze eerder geneigd de leugens en manipulaties van een gasaansteker te geloven.


Dit gebrek aan zelfvertrouwen en het aan jezelf twijfelen zorgt er helaas voor dat een hoogsensitief persoon gaslighting krijgt. . Als je jezelf niet vertrouwt, geloof je eerder de verzonnen verhalen die anderen over je vertellen. Angst om belachelijk gemaakt of afgewezen te worden zorgt er ook voor dat je minder geneigd hebt om je uit te spreken of jezelf te verdedigen, zelfs als je het gevoel hebt dat er iets mis is.

Volg je intuïtie

U moet echter onthouden dat uw intuïtie meestal perfect is. Als je iets onprettig voelt, is de kans groot dat er energetisch gezien iets vreemds aan de hand is. Hoewel dit niet betekent dat iemand die dicht bij je staat kwaadwillig druk op je uitoefent, kan het betekenen dat ze onbedoeld je perspectief uitdagen en je devalueren.


Als hoogsensitief persoon houd je niet van conflicten en heb je de neiging je boosheid te ontkennen. Hierdoor is het niet waarschijnlijk dat u terugduwt, de gasaansteker uitdaagt of er op zijn minst op wijst wanneer iemand uw grenzen overschrijdt.


Een andere reden waarom hoogsensitieve mensen vatbaarder zijn voor gaslighting, is dat ze meer geneigd zijn narcistische en controlerende mensen in hun leven aan te trekken. 


HSP's zijn natuurlijke zorgverleners en voelen zich aangetrokken tot mensen die hulp nodig hebben. Narcisten 

zijn echt gewonde zielen en ze kunnen op een onbewust niveau erg aantrekkelijk zijn voor zeer gevoelige mensen. 


HSP's zijn ook goed in het lezen van mensen en het aanvoelen van hun emotionele behoeften. Hierdoor zijn ze bijzonder goed in het begrijpen van en inleven in narcisten, wat een krachtige band kan creëren, iets dat voelt als intense liefde. Helaas kan wat voelt als een diepe zielsverbinding of verliefdheid in feite een traumabinding zijn.


Voor de hoogsensitieve persoon kan gaslighting bijzonder schadelijk zijn, omdat het je kan doen twijfelen aan je eigen geestelijke gezondheid en realiteit, en het kan een situatie creëren die een kopie is van de wonden uit je kindertijd waarvan je nog moet genezen. 


Om het proces van gaslighting-herstel en -bescherming te starten, moet u eerst leren rode vlaggen te herkennen en weten dat het gebeurt.

Gebruikelijke tactieken gebruikt door gaslighters 

op de hoogsensitieve persoon

Hieronder een overzicht van enkele veelvoorkomende gaslighting-tactieken:

  • Aanhoudende ontkenning van voor de hand liggende waarheden: bijvoorbeeld ontkennen dat er dingen zijn gebeurd, zelfs als ze zijn gebeurd.
  • Je ervan overtuigen dat je je dingen verbeeldt of verzint.
  • Je emoties, gedachten en ervaringen bagatelliseren.
  • Doen alsof je niet begrijpt waar je het over hebt, je taalgebruik of uitdrukking in twijfel trekken, je dwaas, dom en kinderachtig laten voelen.
  • Informatie achterhouden of valse informatie geven.
  • Van onderwerp veranderen om de aandacht af te leiden van wat er werkelijk is gebeurd of wat er wordt besproken.
  • Jou de schuld geven van hun beledigend gedrag; bijvoorbeeld zeggen dat ze je alleen bekritiseren omdat ze 'moeten', of dat je 'ze hebt gemaakt'.
  • Een 'goede agent'-personage in dienst nemen - hun charme gebruiken om uw vertrouwen te winnen, terwijl zij in feite het brein zijn dat ervoor zorgt dat hun tactieken effectief werken.

Het doel van gaslighting is om het slachtoffer zich zo hopeloos en onzeker te laten voelen dat ze opgeven en de versie van de werkelijkheid van de misbruiker accepteren. U kunt zich hulpeloos en geïsoleerd voelen, wat uw geestelijke gezondheid aantast.

Herstel en bescherming 

als hoogsensitieve persoon van gasligting

1. Leer jezelf te geloven

Herstel van gaslighting als hoogsensitief persoon betekent leren in jezelf te geloven.

Intuïtie is een van die dingen waarvan je weet dat ze er zijn, maar waar je nooit de vinger op kunt leggen. Je hebt misschien het gevoel dat je je dingen verbeeldt, of dat je paranoïde bent. Maar wat als je intuïtie je iets probeert te vertellen?


Als hoogsensitief persoon die te allen tijde een breed scala aan signalen van om je heen oppikt, 

is je intuïtie meestal vrij nauwkeurig, omdat deze het resultaat is van een grote hoeveelheid informatie. 

U hebt echter de neiging eraan te twijfelen en uw intuïtie te verloochenen 

omdat uw antwoorden niet in overeenstemming zijn met wat rationeel lijkt. 

Helaas kan dit vaak leiden tot slechte beslissingen of zelfs gevaar.


Keer op keer geven de reacties van andere mensen op wat je zegt 

of voelt je het gevoel dat je irrationeel bent. 

Daarom betekent gaslighting-herstel dat je moet leren

 om zelfvertrouwen en vertrouwen te cultiveren in wat je lichaam en gevoelens je vertellen. 


Het goede nieuws is dat je kunt leren vertrouwen op je intuïtie 

door aandacht te besteden aan hoe je je voelt in verschillende situaties en 

door te leren lezen welke signalen je intuïtie je geeft.


Hier zijn een paar tips om op je intuïtie te vertrouwen:

  • Let op je onderbuikgevoel. Met andere woorden, leer luisteren naar signalen van je lichamelijke gewaarwordingen en je gevoelens, niet alleen je geest. Zelfs als iets onwaarschijnlijk of irrationeel aanvoelt, wijs het dan niet meteen af. Je gevoelens zijn de taal van je ziel, en zelfs als sommige gevoelens onaangenaam zijn, proberen ze een boodschap over te brengen. 
  • Leer ze te eren en naar ze te luisteren.
  • Neem elke dag de tijd om tot rust te komen. Misschien wilt u uw fysieke ruimte en uw digitale ruimte opruimen. Hierdoor kan jouw waarheid naar boven komen en door jou worden opgepikt.
  • Maak een lijst van dingen die je voeden en een andere van de dingen die je uitputten. 
  • Leer zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen. 
  • Hoe meer je dingen kunt doen die je voeden, hoe scherper je intuïtie zal zijn.

2. Leer je emoties te regulariseren

Als we onze emoties niet kunnen reguleren, kunnen we ons overweldigd en onbeheerst voelen. 

Door je emoties te leren reguleren, blijf je geaard en sterk, en zul je in de toekomst minder 

snel ten prooi vallen aan de manipulatie van anderen.


Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je emoties te reguleren. 

Een sleutel is om te leren hoe ze te identificeren en te begrijpen. 

U kunt beginnen met iets eenvoudigs:

  •  zoals het gebruik van een 'emotioneel wiel' om taal te geven aan uw gevoelens. 
  • Je kunt ook een dagboek bijhouden, of oefenen om opzettelijk met iemand over je gevoelens te praten.
  • Je zal meer controle hebben als u uw gevoelens een naam kunt geven.
  • Naast oefeningen zoals diep ademhalen en visualisatie, kun je ook leren om je gevoelens niet te weerstaan ​​en je tolerantie voor hen te vergroten.
  • Hoe meer je 'met' je gevoelens kunt zijn in plaats van ze te weerstaan, hoe veerkrachtiger je je zult voelen. 
  • Acceptance and Commitment Therapy is een briljante benadering om ons te helpen dit te leren. 
  • Het leren reguleren van je emotie kan ertoe bijdragen dat je jezelf gaat vertrouwen. 


Een gevoel van innerlijke stabiliteit in je leven kan ook een goede basis vormen voor je intuïtie. Als je je dan 'af' voelt, weet je dat er iets aan de hand is en ben je eerder geneigd het te vertrouwen

 en externe signalen te onderzoeken, in plaats van het af te doen als 'een van je stemmingswisselingen'.



3. Assertiviteit de weg naar herstel als hoogsensitief persoon

Assertiviteit is het vermogen om je gedachten en gevoelens te uiten 

op een manier die respectvol is voor jezelf en anderen. 

Er zijn veel manieren om assertiever te worden. 


Een manier is om op een kalme en zelfverzekerde manier 'nee' te zeggen. 

Een andere manier is om duidelijk te zijn over je wensen en behoeften, in ieder geval voor jezelf. 


Met iemand die je vertrouwt, zoals een goede vriend, een coach of een therapeut, kun je een 'rollenspel' 

doen of oefenen met specifieke assertiviteits- en aardingstechnieken in situaties 

waarin je je ongemakkelijk of bang voelt. 

4. Pas op voor rode vlaggen van relaties om uzelf te beschermen

Het is normaal dat koppels meningsverschillen hebben. 

Er zijn echter enkele gedragingen die waarschuwingssignalen kunnen zijn voor grotere problemen. 

Als je partner een van de volgende gedragingen vertoont, is het misschien tijd om een ​​stapje terug te doen en de relatie opnieuw te beoordelen, of op zijn minst opnieuw te evalueren of je je zelfgevoel in deze relatie aan het verliezen bent.


  • Ze koesteren gemakkelijk wrok en weigeren te vergeven.
  • Ze nemen geen verantwoordelijkheid voor hun eigen daden en lijken jou overal de schuld van te geven.
  • Ze zetten zichzelf altijd op de eerste plaats. Of ze doen het tegenovergestelde en doen alles 'voor jou', maar draaien zich dan om en geven jou de schuld dat je behoeftig en veeleisend bent.
  • Ze zijn emotioneel afstandelijk, niet beschikbaar of vermijdend. Telkens wanneer je meer nabijheid wilt hebben, sluiten ze zich af en trekken ze zich terug.
  • Ze zijn neerbuigend, bekritiseren je op grote en kleine manieren en geven je een slecht gevoel over jezelf.
  • Ze zijn controlerend en overdreven dominant. Ze staan ​​er bijvoorbeeld op dat je de dingen op hun manier doet, bepaalde dingen wel of niet zegt, bepaalde dingen wel of niet doet en je een machteloos gevoel geeft.
  • Ze zijn verbaal grof of fysiek gewelddadig.

Let op de rode vlaggen. Beoordeel hoe je je voelt voor en nadat je in de relatie bent, en neem de verantwoordelijkheid voor je eigen geestelijke gezondheid. Krijg steun van vrienden en familie als je die nodig hebt, 

en wees niet bang om professionele hulp te zoeken als de situatie te giftig wordt.

5. Oefen zelfcompassie

Gaslighting is een vorm van emotionele mishandeling die zeer schadelijk kan zijn voor onze psyche. 

Het kan je het gevoel geven dat alles wat er gebeurt jouw schuld is. 

Als je het slachtoffer bent geworden van gaslighting, probeer jezelf er dan niet de schuld van te geven. 

U moet erkennen dat u wordt misbruikt en dat de situatie niet uw schuld is. 

Zelfcompassie is een praktijk die kan worden geleerd en die tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen. 

De volgende stappen kunnen helpen bij het opbouwen van zelfcompassie:


  • Houd uw gedachten en gevoelens bij in een dagboek. Dit zal je helpen om patronen in het misbruik te identificeren, evenals eventuele zelfbeschuldigende of negatieve gedachten die je ervaart. Probeer ze vervolgens uit te dagen met vriendelijkheid en vergeving.
  • Oefen regelmatig specifieke oefeningen voor zelfcompassie. Er zijn veel oefeningen die online of in boeken te vinden zijn. Sommige mensen vinden het nuttig om medelevende uitspraken over zichzelf op te schrijven en ze vervolgens terug te lezen. Anderen vinden praten met hun innerlijke kind nuttig. Sommigen resoneren met boeddhistische wijsheid over mededogen, terwijl anderen liever bidden tot een christelijke God. Onderzoek en kijk wat voor jou werkt.
  • Stel je voor wat je zou zeggen als je je eigen beste vriend was. Zou je hen veroordelen omdat ze zijn misbruikt, of zou je hen medelevend steunen?
  • Maak contact met anderen die je reis naar zelfcompassie ondersteunen en blijf uit de buurt van mensen die je gevoel van eigenwaarde aantasten.

6. Uiteindelijk omarm het feit dat je anders bent

In onze wereld van sociale media en conventionele wijsheid, waar we vaak het gevoel krijgen 

dat we ons moeten conformeren om geaccepteerd te worden, kan het moeilijk zijn om te accepteren dat je anders bent.


Intense en gevoelige individuen worden vaak verkeerd begrepen. 

Ze worden gezien als 'te veel' of 'te emotioneel'. 

Mensen met deze eigenschappen hebben vaak het gevoel dat ze zich moeten verontschuldigen voor wie ze zijn. 

Ze kunnen het gevoel hebben dat ze moeten veranderen om in de samenleving te passen. 

Dit is niet alleen onwaar, maar ook onmogelijk.


Individuen die intens en gevoelig zijn, hebben de wereld veel te bieden. 

Hoogsensitief zijn is in feite een vorm van neuro-divergentie. 

Je zit anders in elkaar en hoewel het je leven soms uitdagend kan maken, 

is het geen ziekte en mag het niet worden veroordeeld of afgewezen. 


Er is niets mis mee om uniek te zijn en dat je verschillen je speciaal maken. 

In feite zijn er veel voordelen om op deze manier te zijn. 

Je bent misschien creatiever en medelevender dan anderen, 

en je bent misschien beter in staat om het lijden van andere mensen te begrijpen. 


Misschien kun je dieper doordringen in spirituele waarheden. Z

oek zoveel mogelijk manieren om uw gave te benutten. 

Je kunt bijvoorbeeld onderzoeken of u uw gevoeligheid kunt kanaliseren

 in iets dat waarden genereert voor uzelf en anderen in de wereld.




Als je al het bovenstaande kunt doen, zou je een sterk immuunsysteem hebben opgebouwd 

tegen iemands gaslighting en emotioneel misbruik. 


Je zult tekenen van gaslighting van kilometers ver kunnen zien en jezelf veilig en sterk houden.

Onthoud dat je gevoelige ziel mooi is en je liefde en bescherming nodig heeft. 

Je verdient een leven vol trots en vreugde, en vrij van iemands misbruik en minachting.